Friday, December 3, 2010

KPT diminta siasat pelacuran pelajar IPT


KPT diminta siasat pelacuran pelajar IPT

04/12/2010 10:48am

KOTA KINABALU 4 Dis. - Kementerian Pengajian Tinggi diminta segera menjalankan siasatan yang menyeluruh mengenai dakwaan terdapat pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) yang terpaksa ‘menjadi pelacur’ bagi membiayai kos pengajian mereka.

Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Tanjung Batu, Datuk Hamisa Samat berkata, masalah itu perlu diberi perhatian serius oleh kementerian kerana bukan sahaja menjejaskan nama baik IPT tetapi juga bagi menyelamatkan masa depan golongan yang terlibat.

"Kita amat berharap ada maklum balas segera daripada pihak kementerian kerana isu ini telah lama diperkatakan dan kini dibangkitkan sekali lagi.

"Isu pelajar IPT ‘terpaksa’ melacur ini ibarat barah yang jika tidak diubati dan diambil langkah-langkah pencegahan boleh menyebabkan keadaan menjadi lebih buruk,” katanya dalam satu kenyataan d sini hari ini.

Hamisa berkata demikian sebagai mengulas pendedahan Ketua Pergerakan Wanita Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Bersatu (Upko), Dr. Jaina Sintian pada simposium parti itu Khamis lepas bahawa ada pelajar IPT yang terpaksa menjadi pelacur bagi membiayai kos pengajian mereka.

petikan dari utusan online.


uzair :- haha...takkan hari baru KPT nak sedar hal ini berlaku...aq rasa dah lebih 5 tahun hal ni berlaku dikalangan pelajar ipt terutama pelajar yang kurang mampu dan terlalu terdesak utk mendapatkan duit bagi membiayai kos pembelajaran..ada yang oranga cakap benda ini berlaku di sebuah kolej jururawat di cheras dan beberapa universiti ternama di bangi dan shah alam..jadi kalo hal ini xde orang cakap makna nye takde la hal ni terjadi..tapi dah ramai orang2 perkatakan makna nye ada la terjadi..hmm semoga KPT cepat2 la banteras kes2 ni...sedih la tengok...bukan 1 bangsan je buat kes ni...semua bangsa sama je,...ada yang hidup senang pun nak jadi pelacur juga kat ipt...pelik betul dunia ni

2 comments:

  1. tp aku rs dorg jadi pelacur bknn sbb nk byr yuran..
    tp more on nk hidup mewah..
    for example:
    maybe sbb fmly dorg jz mmpu bg 1000 n yuran 700-800.. so dorg jz ade 200 je for living expenses.. tp ko phm2 la kan, gurlz.. byk je bnde dorg nk beli.. bkn nk offense spe2 but dats da fact.. so no heart feeling k.. so dgn melacur, dorg can get a sum of money in a short period of time.. so dorg bley enjoy!! so i think maybe dat da REAL reason behind of it..

    ReplyDelete
  2. haha,,,,biasa la ...
    pompuan ada 9 nafsu...
    laki 1 nafsu je..hehehe

    ReplyDelete