Saturday, December 18, 2010

Apa sudah jadi dengan Politeknik?


politeknik merlimau melaka ialah tempat aku belajar sekarang...dulu semuanya oke..tapi sekarang sudah mula masalah yang dihadapi oleh pelajar dan pendidik..

diantaranya :-

1.soalan final exam dalam full english?

-bagi seorang pelajar saya rasa format ini perlulah dibuat dan dimulakan kepada pelajar semester 1 dan bukan terus dimulakan pada semester ini pada setiap sem.
-dah la belajar dalam bahasa melayu tiba2 kene jawab dalam bahasa inggeris? tak pelik ker? kalo nak naikkan imej politeknik mestilah berperingkat.

2.denda asrama kepada penghuni asrama.
-aku ingat SPRM kene buat cek la sbb bilik yang bersih pun kene denda...aku sangat hairan la..waktu aku duduk hostel dlu.. jiran aku bersihkan bilik dia dah mcm hotel da..tp bole pulak kene denda..
-yang paling teruknya kebanyakkan pelajar pulak tu yang kene denda..kalo da kene denda mesti la result xdpt amek..dah menyusahkan pelajar pulak..
-masalahnya ialah bila pihak asrama menilai kebersihan bilik ?? atau mereka saja nak kan duit pelajar?

3.kekurangan pensyarah di politeknik

-disebabkan kekurangan pensyarah di Politeknik aku..kesemua pelajar tidak boleh memilih kursus elektif mengikut pilihan pelajar..
-sekarang aq da sem 6 tapi kenapa perlu ambil subjek elektif sem 5..adakah smeata-mata nk cukup kan mata kreadit atau poli xckup pensyarah?

4.gelanggan banyak , padang luas..tapi mana pergi pembangunan sukan?

-pelajar nak bersukan pun tak bebas..majoriti pelajar poli duk luar jadi nak masuk poli kene tunjuk kad pelajar la...nk kene cek dgn pak guard mcm org jahat la...itu la ini la..
-pihak poli sendiri pun xnak buat pertandingan bola sepak ke futsal ke...takkan nk fokus kat akedemik je...
-sebab tu la melaka xmaju dgn sukan..buat sukma boleh tapi pembangunan sukan xde..

5.pelajar salahkan pensyarah, pastu pensyarah pulak salahkan pelajar..?

- ni masalah paling kritikal..memang la pensyarah tahap dia mulia kerana dia seorang cikgu..tapi bila pensyarah ada buat salah..seboleh2 nye dia nk salahkan pelajar..
-kalo nk mendidik pelajar tak perlu mengunakan ego untuk menghukum pelajar..!!
ada pensyarah baru pun belagak macam dah berpuluh taun mengajar,..



semua ini bukanlah untuk nak bergaduh..tapi kami sebagai pelajar nak tengok apa perubahan yang mampu dilakukakn oleh politeknik dan apa pekara yang mereka tidak akan membebankan pelajar...

2 comments:

  1. soalan final exam kne jwb dlm english mungkin sbb poly nk upgrade jd universiti..

    ReplyDelete
  2. haha...kalo nk upgrade jd universiti pun..
    kena la ada pengstrukturan

    kena la mulakan dari sem 1...ni x da sem 6 baru nk mula..adil ke mcm tu?

    blaja dlm bahasa melayu jawab dlm english??

    ReplyDelete